Pod nazwą Oława Zachodnia kryje się nowopowstały przystanek kolejowy na linii pomiędzy Wrocławiem a Opolem. Ta inwestycja, wartości bliskiej 13 milionów złotych, powstała w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021- 2025”.
Planowanym miejscem dla przystanku Oława Zachodnia jest obszar pomiędzy Lizawicami a Oławą. Będzie on umożliwiał komfortowy dojazd do Wrocławia w ciągu zaledwie 22 minut. Co ważne, trasa pomiędzy Wrocławiem a Opolem przez Oławę jest codziennie obsługiwana przez około 50 regionalnych kursów pociągów.
Na terenie przystanku inwestor zamierza wyposażyć go w wiaty, ławki oraz gabloty informacyjne z aktualnym rozkładem jazdy. Jasne i ekologiczne oświetlenie LED zapewni bezpieczeństwo po zapadnięciu zmroku. Dwa nowo wybudowane perony zostaną odpowiednio dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się dzięki windom i pochylniom. Ponadto, dla osób niedowidzących udostępnione zostaną specjalne ścieżki naprowadzające. Perony będą połączone z ulicami Paderewskiego i Brylantową poprzez podziemne przejście.
Spółka, mając na uwadze potrzeby miasta, uwzględniła także propozycje dotyczące poszerzenia przejścia z 4 m do 6 m oraz dostosowania go do planów budowy dróg dojazdowych i ciągu pieszo-rowerowego.
Jednakże, szeroki zakres robót związanych z budową podziemnego przejścia wymagał wprowadzenia tymczasowych zmian w rozkładzie jazdy. Początkowo planowane zamknięcia torów udało się skrócić z około 8 do około 4 miesięcy, dzięki dodatkowym analizom i zmianie technologii wykonania prac. Od marca wprowadzono nową organizację ruchu na linii Wrocław – Opole, która przewiduje zastępczą komunikację autobusową dla 6 par pociągów regionalnych dziennie pomiędzy przystankami Lizawice a Oławą. Zmiany te obowiązywać będą do czerwca, a informacje o nich zawarte są w rozkładzie jazdy.