Na mapie polskich dróg autostrada A18 zaczyna zastępować drogę krajową numer 18. Właśnie wydano zezwolenie na eksploatację nowego fragmentu tej autostrady. Odcinek ten ma długość 11 kilometrów, rozpoczyna się zaraz za węzłem Olszyna i kończy się około dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód. Prace nad deinstalacją tymczasowych elementów organizacji ruchu są w toku i wkrótce zostanie wprowadzony docelowy układ drogowy.
Pożądane pozwolenie na użytkowanie dotyczy drugiego etapu przebudowy 70-kilometrowego fragmentu jezdni południowej. Ta część drogi znajduje się między Olszyną a Golnicami i jest kluczowym odcinkiem trasy z Berlina do Wrocławia. Głównym celem tych prac jest przystosowanie istniejącej infrastruktury do standardów autostradowych.
Historia tej drogi sięga lat 30. XX wieku, kiedy to została wybudowana przez Niemcy jako część autostrady Berlin – Wrocław. Jest to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w kraju, stanowiąca fragment międzynarodowego połączenia E36/40.
Obecnie oddany do użytkowania 11-kilometrowy odcinek rozpoczyna się tuż za węzłem Olszyna i kończy się około dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód. Wykonane prace obejmowały wymianę zużytej nawierzchni jezdni południowej, dostosowanie jej nośności do maksymalnego obciążenia 11,5 tony na oś, poszerzenie jezdni z 9,5 metra do 11 metrów, przebudowę węzła drogowego Żary Zachód – który przecina się z drogą krajową nr 12 – oraz budowę górnego przejścia dla zwierząt i czterech wiaduktów wzdłuż autostrady.